Anda Tahu Kenapa Anak Anda Suka Berboh0ng pada Anda?. Nombor 5 Paling Banyak Ibubapa Tak Sedar…

Anda Tahu Kenapa Anak Anda Suka Berboh0ng pada Anda?. Nombor 5 Paling Banyak Ibubapa Tak Sedar…

Bagi ibubapa, bila anak-anak menipu itu adalah perbuatan yang tidak terpuji. Pasti kita akan kecewa jika kita melihat anak kita yang masih kecil sudah pandai menipu.

Tetapi, janganlah memuk0l anak sebagai hukvman ketika dia membuat kesalahan. Lebih baik kita fahami dahulu kenapa anak kita menipu.

Berikut ini adalah 5 SEBAB kenapa anak suka menipu:

1. Anak anda tahu akibat dari perbuatannya

Kanak-kanak sebenarnya sangat pintar. Mereka tahu jika mereka melakukan kesalahan, mereka akan dihukum, kerana itulah mereka takut untuk berkata yang sebenarnya.

Jadi, cubalah untuk mengalakkan anak anda untuk selalu mengatakan perkara sebenarnya dengan memberi mereka hukvman yang ringan yang tidak menakutkan mereka tetapi akan membuat mereka menyedari kesalahan mereka.

2. Anak anda tidak ingin mengecewakan kita

Walaupun mereka nakal, tetapi mereka sebenarnya sangat menyayangi anda dan mereka tidak ingin membuat anda marah atau kecewa. Jadi, jangan membuat muka masam atau g4rang ketika anak bercakap jujur, jadi mereka akan lebih bersedia untuk berkata jujur.

3. Anak suka berkh4yal

Kadang-kadang anak-anak terperangkap di dalam khay4lan mereka sendiri. Mereka memberitahu anda kisah tentang pengembaraan dan kisah khay4lan mereka yang luar biasa.

Bersikap terbuka dengan kisah mereka kerana ianya akan hilang dari khayalan mereka ketika mereka semakin membesar.

4. Ibu atau bapa menipu

Jangan menganggap anak-anak masih kecil tidak tahu apa-apa. Kemampuan mereka untuk meniru sangat kuat. Jika orang ibubapanya sering menipu, maka anak-anaknya akan sedikit sebanyak meniru. Jadi sebelum menghvkum anak,  berikan contoh yang baik.

5. Anak merasa mereka terlalu bod0h

Anak-anak itu sebenarnya pintar, tetapi jika anda melayan mereka seperti orang bod0h, menjerit pada mereka dan menyalahkan mereka walaupun kesalahan kecil, mereka tidak akan belajar apa yang baik dan apa yang betul, atau bercakap yang sebenarnya.

Bila bercakap dengan anak-anak anggaplah seperti mereka dewasa. Jelaskan dengan jelas kepada mereka apa yang benar dan salah tanpa membuat mereka merasa bersalah.

Dengan demikian, mereka akan memiliki keinginan untuk bercakap benar dan menyedari pentingnya berkata jujur.

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disediakan Oleh Ciungwanara / Beritakopak

Sumber : micelle0926