Nenek Ini Telah 4 Tahun Tidak Mandi, Apabila Sukarelawan Ini Memandikannya Buat Kali Pertama, pertanyaan Dari nenek Buat Mereka Semua Terharu…

Nenek Ini Telah 4 Tahun Tidak Mandi, Apabila Sukarelawan Ini Memandikannya Buat Kali Pertama, pertanyaan Dari nenek Buat Mereka Semua Terharu…

Mandi adalah perkara rutin yang perlu dilakukan oleh setiap orang. Selain menjadikan badan kembali segar, ianya juga dapat menjadikan tubuh badan kita menjadi lebih bersih.

Tetapi pada hakikatnya, tidak semua orang di dunia mampu untuk andi setiap hari. Begitulah yang di alami oleh nenek berusia 96 tahun ini.

Sejak beberapa tahun ini, nenek ini sudah tidak mampv untuk bergerak lagi. Dia juga tidak mempunyai keluarga yang boleh menjaganya, kerana itulah dia hanya mampu membersihkan badannya dengannya menggunakan tuala sahaja.

Ketika salah seorang sukarelawan bernama Xin Hua mengunjungi rumah nenek ini, dia mengatakan dia melihat dari mata nenek tersebut yang dia takvt melihatnya tetapi apabila dihampiri barulah dia ingin bercakap.

Nenek tersebut bertanyakan “Adakah kamu bau badan aku?…”.

Pertanyaaan nenek tersebut membuatkan Xin Hua tersenyum manis sambil berkata “ Sebab itulah kami datang untuk memandikan nenek dan menjadikan nenek wangi semula..”.

Yang menyedihkannya, seringkali ketika nenek tersebut ingin membuang air kecil, dia selalu terkenc1ng di lantai kerana jalannya yang terlalu lambat dan jarak antara katil dan tandas yang jauh.

Pernah sekali seseorang memanggil teksi untuk menjemput nenek ke h0spital. Ketika baru mahu masuk ke teksi, pemandu teksi menjer1t  “Cepat bawanya masuk, baunya bus0k betul”

Sejak kejadian itu nenek hanya duduk di rumah selama bertahun-tahun dan t4kut dengan kehidupan luar.

Dengan membawa peralatan khusus untuk mandi, seperti bath mandi, sabun, shampoo, serta paip air yang keluar dari kenderaan. Xin Hua dan pasukannya berusaha untuk memandikan nenek.

Xin Hua juga berkongsi pengalamannya ketika memandikan nenek pertama kali “ketika nenek mandi, keningnya bekerut, dia kelihatan gelisah. Saya juga melihat daki pada tubuhnya sangat tebal dan banyak.”

Setelah para sukarelawan memandikan dengan air suam, akhirnya nenek tersenyum kembali.

Ketika memandikan nenek yang kedua, nenek berkata pada sukarelawan “eh kamu semua lagi! bila lagi kamu semua akan datang untuk memandikan aku lagi?” Mendengar pertanyaan nenek, mereka rasa sangat dihargai. Mata sukarelawan seb4k dan terharu mendengar ucapan nenek.

“Salah satu upah terbesar dari pekerjaan yang kami lakukan adalah melihat pes4kit boleh ceria dan tersenyum”

Ketika mandi yang keempat kalinya, nenek tersebut pun sudah boleh ketawa sambil menyanyi.

Xin Hua dan pasukannya bergerak dengan memberi khidmat kepada orang yang kurang up4ya. Dengan melayan mereka, ianya juga dapat menunjukkan rasa hormat pada mereka.

Layanan ini diperkenalkan oleh Gereja Katolik Cina Our Lady of Chiayi Foundation. Layanan ini sudah berdiri selama 10 tahun dan telah membantu ribuan orang kurang up4ya yang memerlukan bantuan.

Semoga di sini juga akan ada pasukan yang berkhidmat untuk mereka yang memerlukan seperti yang dilakukan oleh Cin Hua dan pasukannya.

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan disediakan oleh Ciungwanara / Beritakopak

Sumber : Lookingfoward