Susah payah tak makan, berjogging, pergi gimnasium, beli pelbagai produk dan bermacam-macam lagi untuk kuruskan badan tetapi tetap tak berjaya. Mungkin Ini SEBABNYA…

Susah payah tak makan, berjogging, pergi gimnasium, beli pelbagai produk dan bermacam-macam lagi untuk kuruskan badan tetapi tetap tak berjaya. Mungkin Ini SEBABNYA...

Untuk melansingkan badan, ada yang susah payah tidak makan, berjogging, pergi gimnasium, beli pelbagai produk dan bermacam-macam lagi tetapi tetap tidak kurus juga. Jadi apa sebabnya…

Banyak kajian yang mendapati bahawa bila setiap hari kita mendapat tidur yang berkualiti dan dalam keadaan kenyang, maka peratusan untuk mendapatkan badan yang kurus adalah tinggi.

Dari hasil laporan thesis dari universitu Columbia pada tahun 2004 yang mengambil 9588 orang sebagai kajian, mereka telah meneliti keadaan tidur mereka, keadaan kehidupan harian mereka dan juga frekuensi olahraga mereka.

Dari responden yang hanya tidur 5 jam per hari, tingkat 0besiti mereka lebih tinggi 73% dari responden yang tidur 7-9 jam per hari.

Responden yang tidur 6 jam per hari, tingkat 0besitas mereka 27% lebih tinggi dari responden yang tidur 7-9 jam per hari. Dan dari situ mereka membuat kesimpulan, “kurang tidur atau lebih tidur 1 jam” mempunyai pengaruh yang besar pada tingkat 0besiti.

Dari hasil kajian yang dibuat oleh sebuah h0spital di Boston tahun 2012, mereka menyuruh beberapa peserta yang terbiasa tidur 5,6 jam per hari untuk mengubah waktu tidur mereka. Mereka disuruh tidur 10 jam selama 9 hari berturut-turut.

Setelah dibandingkan, ketika mereka tidur lebih kurang, sekresi insuulin mereka menurun 32%, metabolisme tubuh menurun 8%. Bila ditambah tidak bersukan dan makanan tidak dijaga, tidur hanya 5-6 jam per hari, maka dalam satu tahun kemudian berat badan akan bertambah 5-7 kg.

Kurang tidur sangat berpengaruh pada berat badan anda. Bila kurang tidur, nafsu makan juga akan meningkat dan membuat kita tidak dapat menahan rasa lapar.

Untuk mendapatkan kualiti tidur yang baik, pola makan juga harus dijaga dan bersukan secukupnya. Makanan manis dan berlemak akan membuat kualiti tidur yang buruk. Sedangkan makanan dengan gizi seimbang dan kaya serat akan membuat manusia lebih mudah tidur lena dan berkualiti.

Jadi, dapatkan tidur yang cukup jika anda inginkan badan yang lansing dan juga hidup yang sihat!

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan dan Disediakan Oleh Ciungwanara / Beritakopak

Sumber : pet88.cc