Pekerja ini sedang mengubahsuai sebuah bangunan lama berusia 118 tahun, tiba-tiba mereka terjumpa 1000 batang gigi dalam satu dinding. Rupa-rupanya bangunan itu…

Pekerja ini sedang mengubahsuai sebuah bangunan lama berusia 118 tahun, tiba-tiba mereka terjumpa 1000 batang gigi dalam satu dinding. Rupa-rupanya bangunan itu…

Pada 30 Oktober, 2018, pekerja kontraktor di Georgia, Amerika Syarikat, menggali kira-kira 1,000 gigi di dinding sambil mengubahsuai sebuah bangunan lama, memberikan pekerja yang mengejutkan Halloween “terkejut”. Melihat gambar di bawah, netizens tidak selesa sepanjang hari …

Bangunan Converse TB ini dibina pada tahun 1900 dan berusia 100 tahun lebih. Pada masa itu, para pekerja sedang melakukan pengubahsuaian. Selepas memusnaahkan dinding di tingkat dua, mereka telah menjumpai 1000 gigi manusia yang tersembunyi di dalamnya. Para pekerja bimmbang dan melaporkan kejadian tersebut.

Selepas diselidiki, rupa-rupanya bangunan tersebut pernah di sewa oleh dua orang dokt0r gigi pada masa berlainan. Kedua -dua dokt0r gigi tersebut menyewa bermula tahun 1911 sehingga 1930.

Dr Clarence Whittington adalah doktor gigi yang pertama yang menyewa, kemudian ianya di sewa oleh d0ktor gigi yang lain iaitu Dr. Lester G Youmans. Pada masa itu, tingkat pertama bangunan adalah farmasi, tingkat dua adalah ruang pejabat, dan tingkat tiga adalah kediaman persendirian.

Sehelai resit lama telah ditemui di sebuah kedai antik tempatan sebelum ini adalah resit yang dikeluarkan oleh Dr. Yusman pada tahun 1928.

Dikatakan mereka membuaang gigi yang di cabut ke dalam lubang yang diperbuat daripada logam yang diletakkan di dalam dinding bangunan. Cara ini biasa di lakukan oleh d0kt0r-doktor gigi pada waktu itu.

Jadi gigi yang dijumpai oleh pekerja pembinaan itu adalah gigi yang di cab0t oleh kedua d0ktor itu dan mereka menyimpannya di dalam lubang logam tersebut. Lama kelamaan ianya di tutup oleh proses pembinaan dan pengubahsuaian bangunan dan dijumpai kembali oleh pekerja kontraktor tersebut.

Persatuan Sejarah Sosial Valdosta Georgia menyatakan bahawa mereka akan menyimpan beberapa batang gigi yang terdapat di bangunan Converse dan baki gigi akan dibuang. Sebelum proses itu dilakukan, mereka membuat pertandingan ‘teka gigi’, mereka akan mendapat bonus $ 100(RM420).

Sesiapa sahaja pasti akan berasa tak0t jika menjumpai gigi sebanyak itu, apatah lagi di dalam bangunan yang lama.

Terjemahan Dan Disediakan Oleh Ciungwanara / Beritakopak

Sumber: b0mb01