Dia Memakai MAKE-UP Tebal Selama 7 Tahun Untuk Menutup Wajahnya. Akhirnya, Dia Mengambil Keputusan Untuk Menunjukkan Wajah Sebenarnya…

Selama 7 Tahun Dia Mengambil Masa Sehingga 45 Minit UntuK MAKE-UP bagi menutup Mukanya, Akhirnya Dia Memberanikan Diri Menunjukkan Wajah Sebenarnya…

Beberapa masa yang lalu, salah sebuah program TV British yang berjudul “Too Ug ly For Love” (Terlalu Hod0h untuk dicintai) ini berjaya menuai perhatian para penontonnya. Pesertanya adalah mereka yang memiliki sebuah rahsia yang selalu ditutup.

Ini adalah kerana mereka menjadi takut untuk jatuh cinta, mereka takut orang yang mereka cintai akan hil4ng setelah rmengetahui keadaaan diri mereka yang sebenarnya.

Seorang peserta di dalam program tersebut adalah seorang gadis yang bernama Mariah Perkins, dia baru berusia 19 tahun. Semenjak menghidaapi Vitiilig0, Mariah tidak mempunyai keyakinan diri untuk tampil di khalayak ramai.

Vitiilig0 adalah peny4kit yang menyebabkan pengid4pnya hilaang warna kulit, dimulai dengan gejaala timbulnya tompok- tompok putih pada kulit. Penyakit ini tidak dapat disemmbuhkan tetapi ianya tidak membah4yakan ny4wa. Disebabkan itulah, dia selalu menutup mukanya dengan menggunakan make-up yang tebal selama 7 tahun ini!

Tompok putih tersebut mula muncul di seluruh tuubuh Mariah sejak dirinya berusia 11 tahun. Pada mulanya hanya muncul tomp0k putih kecil dan dia membiarkannya. Tetapi tidak lama kemudian, tomp0k-tomp0k putih ini semakin banyak dan melaraat.

“Saya menghabiskan lebih kurang 45 minit untuk menutupi tomp0k putih di muka ini setiap kali bermake-up. Saya selalu mencuba supaya solekan saya kelihatan semulajadi mungkin.”

“Saya selalu menutup tomp0kan itu sehingga tidak berani menunjukkan wajah tanpa makeup saya ke sesiapapun. Jika tidur di rumah kawan, saya akan tidur dengan menggunakan makeup lalu bangun paling awal supaya tidak ada orang menyaedarinya.”

Selepas 7 tahun menyembunyikan penya4kitnya di sebalik bedak make-up, akhirnya Mariah pun memberanikan diri untuk menunjukkan wajah sebenarnya

“Ketika berusia 11-12 tahun, saya sangat merasa kecil hati.. Saya tidak pernah merasa cantik.. Anda semua pasti tahu bahawa tidak semua orang di dunia ini dapat menerima orang yang berbeza.

Kerana terlalu takut makeupnya hilang, Mariah tidak berani memeluk orang. Ketika bersekolah atau berada di luar, dia selalu memeriksa makeupnya di cermin

“Kalau saya dapat bertemu lelaki yang mencintai saya seadanya, saya akan bahagia sekali!”, kata Mariah.

Selepas Mariah habis belajar, dia menemui jati dirinya kembali. Mariah mendapat ramai kawan, dan kawan-kawannya menerimanya dan memberi sokongan Mariah untuk tidak bermake-up lagi menutup kulitnya.

Akhirnya, kepercayaan dirinya mulai ada, dan dia kini sudah berani pergi kemana-mana dengan wajah tanpa make-up.

Untuk menunjukkan rupa sebenarnya di hadapan orang-orang, memerlukan keberanian besar. Begitu juga Mariah, selama 7 tahun menutup wajahnya dengan make-up, dia akhirnya bertekad untuk membuka ‘rahsianya’.

Sebenarnya definisi cantik bukan hanya dilihat dari faktor fizikal semata-mata. Setiap orang berhak mencintai dan dicintai. Walaupun begitu, masih ada sahaja orang-orang yang melihat dari fizikalnya. Sebenarnya, cantik dari dalam (inner beauty) lah yang paling penting

Tonton Perjalanan Hidup Mariah pada video di bawah ini!

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disediakan Oleh Ciungwanara / Beritakopak

Sumber : Youtube