Mumi4 Gadis Yang Berusia 500 Tahun Di Temui Di Atas Gunung Yang Sejuk dalam keadaan Sempurna. Selepas Dibuat kajian…

Mumi4 Gadis Yang Berusia 500 Tahun Di Temui Di Atas Gunung Yang Sejuk dalam keadaan Sempurna. Selepas Dibuat kajian, Mereka Mendapati Gadis Tersebut Meningg4l Kerana…

Pada tahun 1999, sebuah pasukan arkeologi menjumpai beberapa mumi4 yang masih sempurna, penemuan tersebut dikatakan tinggalan Kerajaan Inca. Mumi4 ini dijumpai di puncak Gunung Llullaillaco yang terletak di perbatasan wilayah Antofagasta, Chile dan wilayah Salta, Argentina. Wilayah ini yang  ketinggian mencecah 6700 meter dari atas permukaan laut pergunungan di Andes.

Apa yang menariknya, di antara mumi4 yang dijumpai itu, ada mumi4 seorang gadis berusia 6 tahun, kanak-kanak lelaki berusia 7 tahun dan seorang remaja perempuan yang dipercayai berumur lebih kurang 13-15 tahun.

Para arkeologi menyatakan semua muni4 yang dijumpai dalam keadaan masih sempurna kerana kawasan tersebut tertutup dengan ais pada ketinggian 6700 meter di atas permukaan laut. Jadi, dengan kadar oksigen yang rendah dan suhu yang sejuk, mumi4 tersebut tetap berada dalam keadaan sempurna kerana diawet secara semulajadi oleh persekitaran.

Mumi4 ini seperti dalam keadaan terlena dengan selendang kelabu di bahu dan kedua tangannya diletakkan di atas lutut. Kepalanya menunduk disebabkan suhu yang terlalu sejuk.

Apabila mereka melakukan pemeeriksaan melalui CT Scaan, mereka terkej0t kerana 0rgan dalamannya masih kekal utuh, bahkan 0tak juga tidak mengalami sebarang ker0sakan, dan yang menariknya masih ada sedikit dar4h di jantuung.

Kemudian pasukan pengkaji di University of Bradford berjaya menemui rahsia yang menyebabkan mumia tersebut menemui aj4l. Mumi4 remaja perempuan yang berusia 13-15 tahun dikatakan menerima minuman keraas serta daun k0ka pada waktu-waktu sebelum dia meningg4l dan akhirnya dijadikan sebagai k0rban persembahan rituual. Mumi4 tersebut ditiinggalkan di puncak gunung supaya meningg4l dalam kesejukan sebagai persembahan untuk dew4.

Mereka dijadikan sebagai persembahan rituual kerana rupa paras yang menawan, dan kanak-kanak dipilih kerana kaum Inca percaya yang kanak-kanak adalah manusia yang jujur. Para pengkaji juga mengatakan yang gadis tersebut mengid4p peny4kit seperti tubeerkul0sis. Mereka berharap mereka akan mendapat manfaat daripada penemuan tersebut untuk kebaikan dunia perubatan di masa akan datang.

Mumi4 yang diberi nama La Doncella tersebut kini diletakkan di muzium di Argentina untuk dilihat oleh para pengunjung.

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disediakan Oleh Ciungwanara / Berita Kopak

Sumber : Funkula