Wanita Ini Sanggup Tidak Berkahwin Demi Menjaga Anak Saudaranya Yang Tiada Ibubapa. Selepas 13 tahun…

Wanita Ini Sanggup Tidak Berkahwin Demi Menjaga Anak Saudaranya Yang Baru Berumur Setahun. Selepas 13 tahun, Wanita Ini Tidak Menyangka Yang Anak Saudaranya Itu Sanggup…

Seorang kanak-kanak lelaki berusia 13 tahun yang bernama He Sihan ini dibesarkan oleh ibu saudaranya. yang bernama He Jianhua. Kisahnya sangat mengharukan, ketika dia berumur setahun kedua ibubapanya telah berpisah dan seorang pun di antara mereka yang sanggup menjaganya. Jadi He Jianhua mengambil alih tanggungjawab tersebut dengan membesarkannya.

Dari kecil kesihatan He sihan tidak berapa baik. Kerana itu, dia tidak dapat bersekolah seperti kanak-kanak lain dan dia hanya belajar di rumah sahaja. “Ibu saudara saya akan meminjam buku teks dan buku panduan dari orang lain untuk mengajar saya. Dia mengajarkan saya pelajaran Tatabahasa, Matematik dan bahasa Inggeris.” Kata He Sihan.

He jianhua pula menjelaskan,”Sihan memiliki kemampuan belajar sendiri yang luar biasa. Seperti bahasa inggris, saya tidak mampu untuk mengajarnya lebih. Tetapi dia banyak membaca sendiri dan markah ujiannya hampir penuh.”

Ketika itu Sihan perlu tinggal di rumah neneknya yang berada di Guangxi. Walaupun perlu berpisah dengan ibu saudaranya tetapi dia terus belajar dengan tekun dan berjaya memasuki sekolah menengah yang baik di sana.

Satu perkara yang paling menakjubkan dari Sihan adalah dia sangat berbakat dalam bidang seni lukis dan kaligrafi. Ketika dia berumur 9 tahun, dia sudah berjaya memenangi pertandingan di peringkat kebangsaan dan membawa pulang piala.

Sehinggalah satu hari dia teringatkan ibu saudaranya dan ingin balik ke rumah ibu saudaranya di Chongqing. Dia sangat merindui ibu saudaranya itu dan sangat ingin bertemu dengan ibu saudaranya yang membesarkannya.

Tetapi apabila dia sampai dan masuk ke rumah ibu saudaranya, dia sangat terkrj0t apabila melihat ibu saudaranya terbaring di katil dalam keadaan lemaah.

Rupa-rupanya ibu saudaranya itu sedang s4kit. Kos untuk merawat ibu saudaranya itu sangat tinggi dan mereka pula bukanlah dari golongan orang yang berada. Boleh dikatakan pendapatan mereka hanya cukup-cukup makan sahaja.

Dokt0r yang merawatnya mengatakan yang ibu saudaranya itu perlu dihantar ke h0spital dengan segera kerana keadaannya yang semakin buruuk dan tidak boleh dibiarkan lama. Ini membuatkan hati He Sihan sangat sedih dan dia menitiskan airmata mengenang nasib yang menimpa ibu saudaranya itu.

Ibu saudaranya itu adalah orang yang menjaga dan membesarkannya sejak dia berumur setahun. Ketika dia dem4m atau s4kit, ibu saudaranya lah yang menjaga dan menghantarnya ke h0spital. Dia juga dapat belajar membaca dan menulis kerana ibu saudaranya itu sanggup bersusah payah meminjam buku dari orang lain.

Ibu saudaranya itu sanggup tidak berkahwin disebabkan ingin menjaga dan membesarkannya sehingga dia boleh belajar dan bersekolah.Tetapi kini ibu saudaranya sedang s4kit dan dia tidak tahu apa yang perlu dia lakukan. Jika ibu saudaranya itu berkahwin, sudah pasti ada orang yang akan menjaganya.

Dia termenung dan memikirkan apa yang dia perlu lakukan untuk melihat ibu saudaranya itu kembali sihat seperti sediakala. Kemudian dia mendapat ilham yang melintas di fikirannya.”Bagaimana jika saya membuat lukisan dan menjualkannya kepada orang. Semoga ada yang akan membelinya supaya duit tersebut dapat digunakan untuk mengubati ibu saudara saya”.

Akhirnya beliau mula melukis dan menjualnya. Kisah beliau ini menarik perhatian ramai orang kerana mereka berasa kagum dengan sikap kanak-kanak tersebut yang berusaha mencari duit untuk menyembuuhkan ibu saudaranya yang selama ini berk0rban untuknya.

Walaupun dia masih muda tetapi cara dia berfikir membuatkan ramai orang memberi pujian kepadanya. Selepas kisahnya itu tersiar luas, ramai orang yang datang menawarkan bantuan.

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

TerjemahanDan Disediakan Oleh Ciungwanara / Berita Kopak

Sumber : lookingforward