Suaminya Cur4ng Dan Dia Bertanya Kepada neneknya Yang Berumur 70 Tahun. Neneknya itu…

Suaminya Cur4ng Dan Dia Bertanya Kepada neneknya Yang Berumur 70 Tahun. Neneknya itu Menunjukkan Sebuah TV Lama Di Atas Almari…

Kcur4ngan suami adalah perkara yang sangat menyakitkan bagi isteri. Sesiapapun pasti tidak akan dapat menerima jika suaminya cur4ng. Di satu sudut, hati ingin berkata cukup sudah, tetapi dari sudut lain, ada anak dan keluarga yang membesar. Apakah sebuah perkahwinan yang sudah retak masih layak untuk diteruskan?

Seorang wanita mengetahui suaminya cur4ng dan bertanya kepada neneknya yang telah berkahwin selama 70 tahun, apakah dia masih perlu meneruskan perkahwinannya…?

Apa yang mengej0tkan, neneknya itu menunjukkan sebuah TV hitam putih yang terpampang di almari.

“Pada zaman dulu, kalau ada barang r0sak pasti akan dibaiki. Tetapi zaman sekarang, kalau ada barang r0sak, akan terus diganti dengan yang baru.”

“Sama dengan hubungan. Ketika muncul masalah, kebanyakan orang terus meminta cerai atau berfikir untuk berpisah. Jangan salah faham. Maksudnya bukanlah bermakna kecur4ngan adalah sesuatu yang dimaafkan, tetapi dia berharap orang zaman sekarang supaya lebih menghargai satu hubungan.”

“Isteri seharusnya adalah orang yang paling bertimbangrasa terhadap suami, juga yang memegang tangan suaminya hingga akhir hayat. Janganlah semudah itu berkata cer4i.

Tetapi pada akhirnya hati juga akan h4ncur jika dis4kiti selalu Jadi, wanita juga perlu tahu batasan. Toleransi itu boleh, tetapi hanya boleh sekali.”

“Barang yang r0sak boleh dibaiki sekali, tetapi kalau r0sak lagi, mungkin memang sudah waktunya untuk diganti dengan yang baru.”kata neneknya mengakhiri perbualan.

Mendengar pesan neneknya, dia pun mengambil keputusan tegas untuk bercerai, kerana ini sudah bukan pertama kalinya, tetapi sudah banyak kali. Akhirnya dia tidak perlu lagi tidur dengan air mata yang berlinangan.

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disediakan Oleh Ciungwanara/ Berita Kopak

Sumber : ray