” Kes dah jadi kes polis. Saya akan buat apa saja. Saya boleh terima kalau orang bercakap jujur dan mohon maaf.. ” – Rita Rudaini

” Kes dah jadi kes polis. Saya akan buat apa saja. Saya boleh terima kalau orang bercakap jujur dan mohon maaf. Tapi saya tak boleh terima pembohongan, wayang !! ” – Rita Rudaini

Bukan semua orang ada rasa sayang dan cinta terhadap haiwan. Malah bukan semua orang juga yang ada‘asa simpati pada haiwan. Rasa sayang, kasih dan cinta ini hanya dimilik oleh pencinta-pencinta haiwan.

Maka tidak hairanlah jika ada pencinta haiwan bercakap-cakap dengan haiwan peliharaan mereka. Mereka berkomunikasi seolah-olah haiwan itu faham dengan apa yang diperkatakan.

Namun, saat kehilangan atau ‘pemergian’ haiwan kesayangan tersebut adalah sangat menyedihkan kepada pencinta haiwan kerana mereka sudah menganggap haiwan kesayangan mereka itu sebahagian dalam hidup mereka.

Menerusi akaun Instagram, pelakon cantik Rita Rudaini berkongsi kehilangan kucing peliharaannya yang bernama Pekan. Rita kesal apabila kucing kesayangannya itu hilang ketika di bawah jagaan seorang kenalannya di Semenyih, Selangor.

Menurut Rita, tujuan dia menghantar Pekan ke rumah kenalannya itu kerana kenalannya itu ingin pinjam Pekan untuk di’kahwin’kan kucingnya. Malangnya, sehari sahaja Pekan di rumahnya dan akhirnya hilang tanpa kesan.

Rita meminta penduduk Semenyih yang terjumpa atau terambil Pekan memulangkan semula kepadanya.

Baca beberapa perkongsian Rita di bawah yang dimuatnaik di akaun Instagramnya bermula malam pertama Pekan bermalam di rumah kenalannya itu.

” Mlm pertama di rumah mertua…… mommy dah rindu PEKAN… jaga perangai ye pekan… keturunan kita keturunan baik2… “

” Jaga nama baik mommy… dpt bini segak, keturunan sama level.. rezeki hang Pekan…. jgn bg mertua marah… nnti kena tido di kandang kuda….. “

Beberapa hari selapas itu, Rita meluahkan rasa sedih apabila dikhabarkan Pekan telah hilang.

” Hati hancur.. sedih yg amat sgt.. dr smlm nangis, mkn pon tak… kucing mcm anak sendiri…. mommy dpt berita, pekan hilang 2hb jan di kawasan bandar sunway semenyih … ALLAH je yg tau hati mommy hancur, kecewa, sedih,lembik…. tiada yg bole ganti Pekan… “

” Benda bernyawa… bukan mcm hilang pencil bole ganti… setiap pg dah xde dgr ketukan pintu dr pekan.. dah xde nk tggu mommy dpn pintu… pekan adalah yg paling manja.. mommy yg sambut dia lahir… “

” Tah apalah nasib dia skrg, mkn ke, minum ke.. pekan x pernah kluar rumah, x pernah jejak tanah.. mommy tatang mcm minyak yg penuh… syg mcm ank sendiri.. dukung mcm ank… “

” Luluh hati allahuakbar.. mlm td mommy xle tido pikir pekan.. selamatkan dia YA ALLAH.. sape terjumpa tolong pulangkn.. “

 

View this post on Instagram

 

Hati hancur..sedih yg amat sgt..dr smlm nangis,mkn pon tak…kucing mcm anak sendiri….mommy dpt berita,pekan hilang 2hb jan di kawasan bandar sunway semenyih …ALLAH je yg tau hati mommy hancur,kecewa,sedih,lembik….tiada yg bole ganti Pekan…benda bernyawa…bukan mcm hilang pencil bole ganti…setiap pg dah xde dgr ketukan pintu dr pekan..dah xde nk tggu mommy dpn pintu…pekan adalah yg paling manja..mommy yg sambut dia lahir…tah apalah nasib dia skrg,mkn ke,minum ke..pekan xpernah kluar rumah,xpernah jejak tanah..mommy tatang mcm minyak yg penuh…syg mcm ank sendiri..dukung mcm ank…luluh hati allahuakbar..mlm td mommy xle tido pikir pekan..selamatkan dia YA ALLAH..sape terjumpa tolong pulangkn😔

A post shared by Rita Rudaini (@ritrud727) on

” Mmg kt umah sliding door x pernah bukak… pintu sentiasa kunci… tingkap sentiasa lock… klau bela kucing ni mmg jgn ada ruang pon utk dia bole kluar atau kucing lain masuk … “

” Kucing ni pandai bukak, cage, bukak tingkap, cari ruang utk dia lari kn diri klau di tempat baru n dia akn rasa terancam… mcm mama mommy jaga korg smua, manja kn korg smua… rasa luluh, hancur, marah, smua ada.. “

” Mintak tolong sgt penduduk bandar baru semenyih.. Pekan baru 1hari di pinjam utk matting di rumah bandar baru semenyih.. dan sy di beri tahu pekan hilang.. mintak jasa baik sesiapa yg ternampak,terambil,pulangkan balik pd sy.. DM sy… “

” Hanya yg btul2 syg n pecinta kucing je tau perasaan sy.. kucing spt anak n family sendiri… klau anda hilang anak, org nak ganti dgn ank lain, adakah ia logik or sama mcm ank kita sendiri ? Hanya yg syg kucing je tau… DM sy…. “

” Benda ni amat sensitif pd sy dan anak2….. sy sgt kecewa dan teramat sedih… dah 2 mlm sy dan sahabat sy dtg jauh ke semenyih utk cari pekan… mlm td sampai pukul 3 pg kami mencari.. x kira penat.. sy demam pon gagah mencari anak sy yg di katakan hilang… “

” Pd kwn2 sy yg ikut sy dah 2 mlm, tkasih yg xterhingga… sy akan trus lg mencari Pekan. Solat hajat, doa merayau kawasan umah org smpi 3-4pg sy buat.. segala tips sy ikut… “

 

View this post on Instagram

 

Mintak tolong sgt penduduk bandar baru semenyih..Pekan baru 1hari di pinjam utk matting di rumah bandar baru semenyih..dan sy di beri tahu pekan hilang..mintak jasa baik sesiapa yg ternampak,terambil,pulangkan balik pd sy..DM sy…hanya yg btul2 syg n pecinta kucing je tau perasaan sy..kucing spt anak n family sendiri…klau anda hilang anak,org nak ganti dgn ank lain,adakah ia logik or sama mcm ank kita sendiri? Hanya yg syg kucing je tau…DM sy….Benda ni amat sensitif pd sy dan anak2…..sy sgt kecewa dan teramat sedih…dah 2 mlm sy dan sahabat sy dtg jauh ke semenyih utk cari pekan…mlm td sampai pukul 3pg kami mencari..xkira penat..sy demam pon gagah mencari anak sy yg di katakan hilang…pd kwn2 sy yg ikut sy dah 2 mlm,tkasih yg xterhingga😔 …sy akan trus lg mencari Pekan 😔 solat hajat,doa merayau kawasan umah org smpi 3-4pg sy buat..segala tips sy ikut…

A post shared by Rita Rudaini (@ritrud727) on

” Biar org nak kata mommy gila… tp ni lah rasa dan hati yg Tuhan bg kt mommy… syg n kasih pd kucing mcm anak sendiri… setiap sujud mommy berdoa moga Pekan balik pd mommy, ryan n juna… “

” Berdoa semoga terungkai kisah Pekan.. berdoa semoga org yg pegang or jumpa Pekan pulangkan dia kt tempat asal kt ibunya Dahlia… kami satu family merindui…. “

” Setiap waktu dan mlm, air mata x terkira… kami rapat sampai kan tido pon bersama… moga ada insan yg berhati mulia kembali kan Pekan pd kami. we miss u.. “

Rita rasakan seperti ada sesuatu yang tidak kena dengan kehilangan Pekan.

” Bila sy mintak nk tgk gambar cage yg dia ckp Pekan Kopek cage… sy musykil…. mcm mana kederat seekor kucing bole patahkn? Sedangkn kederat seorg lelaki utk patahkn cage yg dah berkarat n lama pon x bole…. “

” Video pertama dia antar pd sy… sy soal ‘mana muat kepala kucing sy ??!!’. Selepas itu isterinya hantar pulak video kedua.. dah jd lain dah…. besi patah satu tu dah jd dua pulak…. wayang apakah? “

” Moga ALLAH membalas klau ada kekejaman pd Pekan #prayforPekan.. “

Yang terbaru, Rita memaklumkan sudah membuat laporan polis mengenai isu ini.

” Step by step sy akan buat… kes dah jd kes polis… x jujur, x amanah… sy akan buat apa saja… mungkin bole bantu masalah org lain jugak yg ada masalah mcm sy… sy akan heret org tu klau di dapati bersalah.. “

” Sy akan cari keadilan utk kucing2 lain klau btul ada sindiket… sy bole terima klau org brckp jujur n mohon maaf… tp sy xle terima pembohongan… wayang…. bg sy satu je penipuan, dah bunuuh smua kebaikan… “

” Org yg menipu sekali adakah dia bole di percayai lg seterusnya? Pd yg dah terambil, sila pulangkn.. sy cuma akn ambik tidakkan pd yg memberinya sahaja… tp klau bersubahat bersama2, sy janji akan heret sekali….. “

” Mungkin lps ni sy akan viral kn pula org yg meminjam Pekan? Doa kn sy masih ‘memberi ruang n peluang’ lg….. #justiceforPEKAN

 

View this post on Instagram

 

Step by step sy akan buat…kes dah jd kes polis…xjujur,x amanah…sy akan buat apa saja…mungkin bole bantu masalah org lain jugak yg ada masalah mcm sy…sy akan heret org tu klau di dapati bersalah..sy akan cari keadilan utk kucing2 lain klau btul ada sindiket…sy bole terima klau org brckp jujur n mohon maaf…tp sy xle terima pembohongan…wayang….bg sy satu je penipuan,dah bunuh smua kebaikan…org yg menipu sekali adakah dia bole di percayai lg seterusnya? Pd yg dah terambil,sila pulangkn..sy cuma akn ambik tidakkan pd yg memberinya sahaja…tp klau bersubahat bersama2,sy janji akan heret sekali…..mungkin lps ni sy akan viral kn pula org yg meminjam Pekan? Doa kn sy masih ‘memberi ruang n peluang’ lg….. #justiceforPEKAN #justiceforCats

A post shared by Rita Rudaini (@ritrud727) on

Rata-rata peminat mendoakan semoga Pekan ditemui. Antara komen-komen peminat :

” Alahai harap pekan selamat jumpa dlm keadaan sihat.. kalo dak harap yg aniaya pekan dpt balasan azab dgn segera… aamiin ya mujibb.. “

” Allahuakbar… kesiannya Pekan. semoga pekan selamat… smoga persoalan terjawab. faham perasaan bila kucing yg kita belA hilang.. dah cari dekat kedai2 jual kucing yg behampiran kawasan tu.. manusia skrg ni nmpk duit je bkn tau halal atau haram.. smoga pekan dpt dijumpai.. Aamiin.. “

” Moga pekan di jumpai,klu sesat moga dia kembali, andai dah di pelihara org lain moga Allah lembutkn hati org tu utk kembalikn pekan pada sis, moga Allah permudahkn pencarian sis.. Aamiin.. “

” Aduhh.. sedihnyerr ilang kucing tersayang.. rase dia sama macam ilang anak sendiri kan sis.. naluri pecinta kucing ni Allah je tahu mcmne.. sebak rase bila hilang kucing nak2 lagi kite jaga dari baby.. sis sabar k.. semoga pekan dipulangkan balik kepada sis.. insyaallah.. amin.. “

” Ya Allah.. Gugur airmata.. Hanya pencinta haiwan yg memahami.. Moga terungkai akn sume kekalutan.. Moga Allah bukakan jln seluas² nyw utk @ritrud727 Untuk menemui pekan yg juga mrupakan haiwan kesayangan nabi swt.. Aamiin.. “

Betul tu, hanya pencinta haiwan sahaja yang faham dan rasai kehilangan haiwan kesayangan mereka. Admin pernah kenal seseorang pencinta haiwan yang sanggup menjual kamera kesayangannya hanya semata-mata untuk membiayai kos 0peration kucing kesayangannya.

Sama-sama kita doakan semoga Pekan selamat walau di mana berada dan kembali semula ke pangkuan Rita dan keluarga. Amin..

Silakan SHARE..

Sumber : IG Rita Rudaini by Berita Kopak / Ciungwanara

……….

Article ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CIUNGWANARA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, kami akan report copyright..