Kanak-Kanak Ini Tidak Sengaja Tertel4n Wisel, Dengar Suaranya Bila Dia Bernafas. Kisahnya Mengharukan Ramai Orang!

Kanak-Kanak Ini Tidak Sengaja Tertel4n Wisel, Dengar Suaranya Bila Dia Bernafas. Kisahnya Mengharukan Ramai Orang!

Nama kanak-kanak berumur 9 tahun ini Asep Yaya, videonya yang mengeluarkan suara trompet bila bercakap telah menarik perhatian ramai orang.

Kisahnya bermula 2 bulan yang lalu apabila secara tidak sengaja dia telah tertel4n wisel yang dia tiup dan wisel itu telah masuk ke saluran pernafasannya. Selepas kejadian itu Asep selalu mengeluarkan suara seperti bunyi trompet ketika dia menarik nafas.

Walaupun begitu, keadaan kesihatan Asep masih dalam keadaan baik walaupun wisel tersebut tetap berada di dalam saluran pernafasannya. Tetapi bapanya Subandi, 54 tahun tetap membimmbangkan keadaan anaknya itu.

Seperti laporan yang dipetik dari Detik.com, Subandi memberitahu kejadian tersebut bermula ketika Asep sedang bermain di rumah bapa saudaranya pada bulan Oktober 2018 yang lalu. Ketika sedang bermain bersama sepupunya, secara tidak sengaja Asep tertelan wisel yang sedang dimainkannya.

Subandi yang p4nik pada ketika itu segera membawa anaknya itu ke Klinik Saguling untuk mendapatkan pertolongan pertama.

Kerana alatan yang tersedia terhad di situ, Subandi membawa anaknya ke H0spital Kawaluyan (RSCK) yang terletak di Kota Baru Parahyangan, di Wilayah Padalarang, Bandung Barat.

Tetapi oleh kerana tidak memiliki BPJS ( skim potongan perbelanjaan perubatan melalui gaji , Subandi akhirnya membawa anaknya pulang untuk berubat di kampungnya. Tetapi bunyi trompet  tetap tak kunjung hilang.

Atas nasihat keluarga, Subandi akhirnya menguruskan BPJS dan membawa anaknya ke RSCK. Asep akhirnya dirujuk ke H0spital Hasan Sadikin (RSHS), Bandung.

Tetapi oleh kerana lokasinya yang jauh dari rumahnya dan kekurangan dana, Subandi tidak pergi lagi ke situ. “Dari mana wangnya,” kel0h Subandi, yang hanya bekerja menangkap ikan di Tasik Saguling.

Subandi mengatakan sehingga  sekarang Asep masih sering mengeluarkan bunyi seperti suara trompet ketika sedang tidur atau men4ngis. Asep juga disebut sering mengalami ses4k nafas ketika berjalan cukup jauh.

Dengar Suaranya Pada VIDEO Di Bawah Ini

Diharapkan semoga kanak-kanak ini mendapat bantuan untuk mengub4tinya dan diharapkan semoga beliau kembali sihat seperti sediakala.

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disediakan oelh Ciungwanara / Berita Kopak

Sumber: detik.com