Pemuda Ini Sanggup Berkahwin Dengan Wanita Berumur 60 Tahun Demi Untuk Mengubati Ibunya. Pada Hari Perkahwinan Mereka, Sesuatu Yang Tidak Disangkanya Berlaku…

Pemuda Ini Sanggup Berkahwin Dengan Wanita Berumur 60 Tahun Demi Untuk Mengubati Ibunya. Pada Hari Perkahwinan Mereka, Sesuatu Yang Tidak Disangkanya Berlaku…

Setiap orang akan menghadapi masa ketika mereka menghadapi kesulitan. Apabila mereka berada dalam kesusahan, kita akan meny4lahkan orang lain, tetapi ini mungkin ujian Tuhan untuk kita. Selagi kita ikhlas, baik, sabar, walaupun kita menghadapi kesulitan, Tuhan sentiasa bersama kita. Begitulah yang terjadi kepada pemuda ini.

Pemuda ini dilahirkan di rumah yang baik, tetapi ketika berusia 7 tahun, bapanya meningg4l dunia dalam kem4langan kereta, dan dia telah tinggal bersama ibunya sejak itu. Untuk menampung hidup, ibunya perlu melakukan beberapa pekerjaan, selalu keluar awal dan balik lewat, kerana suaminya tidak meninggalkan simpanan dan wang insurans, dia harus bekerja keras.


Gambar Sekadar Hiasan

Walaupun dia masih kecil, dia sangat bijak. Dia akan bersiap untuk pergi ke sekolah sendiri, dan dia akan membantu ibunya melakukan kerja rumah apabila dia pulang ke rumah. Dia akan membantu ibunya melakukan apa sahaja pekerjaan demi meringankan kerja ibunya.

Masa berlalu, dia membesar menjadi orang yang berguna, dan dia seorang yang cerdik di dalam pelajaran. Akhirnya, dia berjaya memasuki universiti dengan biasiswa.

Tetapi berlaku sesuatu yang tidak diduga. Pada ketika dia masih perlu menamatkan pengajiannya dalam setahun, ibunya itu telah mendapat k4nser usús. Pemuda ini fikir apabila tamat pengajian nanti, dia dapat memberikan ibunya menjalani hidup yang baik, tetapi dia redha semuanya adalah ketentuan dariNYA.


Gambar Sekadar Hiasan

Untuk mengubati ibunya, banyak duit yang digunakan. Dia juga meminjam dari saudara-mara. Ibunya memberitahu supaya tidak mahu berub4t lagi kerana tidak mahu membeb4nkan anaknya lagi. Ini membuatkan dia berasa sangat sedih. Dia memberitahu dirinya sendiri dia tidak akan menyer4h dan akan sentiasa mencari jalan untuk mengubati ibunya.

Suatu hari, ketika dia baru pulang dari hospital. Jirannya telah menahannya. Jirannya itu memberitahunya bahawa seorang wanita berusia 60 ingin mencari suami yang masih muda yang dapat menjaganya. Jika dia mahu mendapatkan rawatan yang baik untuk ibunya, jirannya itu menasihatinya supaya berkahwin dengan wanita itu.


Gambar Sekadar Hiasan

Apabila lelaki ini mendengar saranan jirannya itu, dia tidak menerimanya. Adalah sesuatu yang memalukan untuk mendengar perkara ini. Untuk mengambil isteri 60 tahun sebagai isteri sememangnya adalah bukan impiannya. Tetapi bagaimana dia boleh mengabaikan ibunya ketika dia melihat ibunya s4kit di tempat tidur dan kesihatan ibunya itu semakin ter0k?

Kemudian dia berfikir: “Apa salahnya jika dia menerimanya, yang penting dia dapat merawat ibunya” Dia mengambil keputusan untuk memberitahu jirannya itu untuk menguruskan perkara ini. Setelah bertemu dengan wanita tua itu, dia melihat yang wanita tua ini sangat menjaga penampilannya dengan baik dan dia tidak kelihatan seperti berumur 60 tahun.

Wanita tua itu pula melihat pemuda ini lelaki yang baik. Pemuda itu berjanji kepada wanita tua itu untuk menjaganya dengan baik. Selepas kedua-dua bertemu, wanita tua itu berjanji untuk memberinya wang untuk mengubati ibunya, membuatkan pemuda ini menjadi serba s4lah. Dia ada berfikir selepas dia mengambil wang, bagaimana jika dia lari dari wanitu itu selepas berkahwin?


Gambar Sekadar Hiasan

Tetapi dia ingat wanita tua itu berkata: “Saya tahu bahawa anda adalah seorang anak lelaki yang baik, jadi saya bersedia untuk membantu anda, tetapi saya juga mempunyai syarat bahawa tidak kira sama ada ibu anda boleh disemb0hkan atau tidak, anda mesti berkahwin dengan saya, dan anda kita tidak boleh bercer4i selagi saya masih hidup.

Lelaki itu tidak sampai hati untuk membuat perkara itu. Dia tidak mahu menipu semata-mata untuk mendapatkan wang bagi merawat ibunya. Baginya tidak mengapalah dia berk0rban untuk ibunya kerana ibunya telah banyak bersusah payah membesarnya selama ini.

Pada hari perkahwinan, sesuatu yang tidak diduga oleh lelaki itu berlaku. Wanita tua itu telah berubah! Pengantin perempuan di depannya ini bukanlah seorang wanita berusia 60 tahun, sebenarnya seorang gadis cantik yang usia yang lebihkurang sama dengannya. Ini membuatkan dia terkejut.


Gambar Sekadar Hiasan

Rupa-rupanya wanita tua itu adalah anak seorang yang sangat kaya. Dia sengaja untuk mencari seorang lelaki yang baik yang benar-benar ikhlas dan baik. Dia mengenali lelaki itu adalah seorang yang baik kerana sanggup berkahwin dengan wanita tua demi mengubati ibunya. Baginya lelaki itu seorang yang bertanggungjawab dan dia j4tuh hati dengan pemuda itu.

Lelaki itu sangat bersyukur dengan apa yang berlaku. Keikhlasan dan kerelaan hatinya demi merawat ibunya telah terbalas  di dunia lagi. Peng0rbannya untuk ibunya telah mendapat balasan yang tidak disangkanya. Baginya ini adalah anugerah dari Tuhan yang tidak terhingga.


Gambar Sekadar Hiasan

Semoga cerita di atas menjadi teladan untuk kita bagaimana jika kita mempunyai niat yang baik untuk membantu ibu kita, pasti doa ibu kita akan senantiasa menyertai kita. Percayalah, doa dari ibu itu adalah doa yang sempurna.

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan dan Disusun semula oleh Berita Kopak / Ciungwanara