“Saya Sedih Dapat Suami kaki Kereta, Dia Buat Loan Senyap-Senyap Nak Make-up Kereta… Rupa-rupanya Dah 18k Dia Habis Kat Kereta Tu…”

“Saya Sedih Dapat Suami kaki Kereta, Dia Buat Loan Senyap-Senyap Nak Make-up Kereta… Rupa-rupanya Dah 18k Dia Habis Kat Kereta Tu…”

Salam min, tq tlg siarkan. Sy mpunyai seorg suami yg tak pernah curang dgn sy, mbantu buat kerja² rmh dan mengambil berat hal keluarga. Mslh suami sy adalah dia suka berbohong demi kereta kesygn dia. Dia beli kereta toyota lama katanya sbb dia tak mahu mbyr bulanan. Sy pjj dgn husband selama 1thn stgh dan pindah disbbkn kmi telah mbeli rmh.

Malangnya dia tak dpt tukar dan stlah tgu slma 1thn stgh, maka kami mbuat kputusan utk terus menetap brsama dan pindah semula dgn suami. Sy brhenti krja disbbkn anak kerap msuk wad dan anak agak kritikal pd msa itu.


Gambar Sekadar Hiasan

Sy snggup korban kerjaya banker demi anak. Nafkah dia mmg amat jrg, hnya sesekali sekiranya dia dpt bonus dan sy minta utk kgunaan sy dan ank. Dulu bila sy bekerja mmg sy xpernah minta nafkah dgnnya kerna sy fhm sy punya pndptn sndri. Suami sy mbuat loan msa mula² brkahwin, dan gaji pertama dia RM2300 setelah tolak loan, tggl gji bersih RM1800.

Gaji sy pd masa itu RM3k lbh. Jd sy yg byk support keluarga. Sy xpernah kisah smua tu asalkn dia sygkn sy dan keluarga. Tp bila gaduh tu ungkit² manja biasa la kn, sbb akan timbul rsa tidak adil bila nafkah pn dia jrg nk bg.


Gambar Sekadar Hiasan

Setelah 4thn kawin, gaji dia skrg naik mjadi RM3300. Sy xpernah sngka slama pjj, dia telah mbuat loan di 2bank lain dan dlm msa yg sma dia brlakon sengkek sgt². Dan selama pjj jugaklah dia mengadu tiada duit, sy yg tak bekerja hnya dgn biz on9 smbil mjga anak di rmh, sy guna duit itu utk support keluarga, mkn pakai sy anak, pampers serta susu anak.

Biz on9 naik trun kdg kala sy hnya mdpt RM200 utk smnggu dan dgn duit biz sy tu la sy bankin kpd dia utk blk stiap mggu. Sedangkan gaji dia mcpai RM3k lbh sebulan.

Tiap kali blk duit sy juga digunakan utk mbeli mkn dan mnum kmi skeluarga. Nafkah mmg xpernah bg cuma bila dia mdpt bonus dia mmg akan hulur kpd sy. Bg sy itu dh besar rahmat dan sy xpernah minta lebih dr itu.

Dia dpt bonus hampir RM9k baru² ini dan dgn duit itulah katanya utk byr hutang dan duit pindah utk kmi menetap sekali. Sedangkan gelang nikah sy RM1600 yg digadai dia ckp xmampu utk tebus lg sbb fikirkan benda yg wajib dlu. Sy fhm, sy ckp nnt ada duit kita pi tebus.


Gambar Sekadar Hiasan

Sepandai² tupai melompat akhirnya jatuh ke tnh jua. Selama 1thn stgh dia tipu sy kaw². Ptut slama ni duit gaji xpernah ckup, bkn shj habis byr hutang tp dia buat kereta dia dr buruk smpai merecik hawauu. Dia beli kereta toyota lma tu dgn hrga RM7k, tp dia tipu dan ckp hnya RM5k itupun dgn bonus dia, dan dia skip utk beri sy bonus tika itu sbb ingin beli kereta. Skrg bru terbongkar dia dh habiskan lbh dr 10k utk bt balik kereta tu.

Dia buat cat baru RM3.5k, tukar timingbelt blacktop, sport spring sparco, spoiler bodykit RM300, bodykit, interior parts seat dan dashboard RM2500, grounding 6point, rim sport garage RM700, penapis filter HKS RM300, mines adjustable hi low toyota RM900, ecu rechip RM300, arospeed ori japan RM700, hntr bengkel RM1.8k semualah dan byk lg.


Gambar Sekadar Hiasan

Mcm mna sy tahu? Sy dpt trace whatsapp² belian brg² kereta yg dia achieved dlm hp dia. Ptut sy pelik sbb sejak dr pindah dia belanja mkn sgt² mewah, katanya dpt duit komisyen jual kereta. Rupanya² dia baru bt loan ketiga sebyk RM18k, bonus yg RM9k pn sy xtahu pergi ke mna.

Mslhnya kenapa perlu dia tipu?? Sy bekerja sbg banker berapa total komisyen dan gaji sy dpt smua sy cerita dgn dia. Apa sy beli apa sy pakai smua dia tahu. Sbb bg sy ekonomi keluarga harus dibincg brsama. Kalau sy xpernah tuntut nafkah bulanan yg sememangnya WAJIB dia bg, dan sy xpernah soal bonus dan wang ringgit yg dia ada. Acc bank dia juga sy xpernah ambil tahu password.

Tp acc bank sy dia tahu pssword. Even sy beli beg harga RM10 sehingga RM100 pn dia tahu dan kmi berbincng. Kalau dia xbg sy beli brg, sy xkn beli. Tp kenapa dia blh beli brg² kereta yg 10k lbh dan dia xpernah brbincg dgn sy malah sorok dr pgetahuan sy.


Gambar Sekadar Hiasan

Sy frust sgt². Sy syg dan cinta dia sepenuh hati tp sy ditipu hidup² oleh suami sendiri. Dia lebih pentingkan kereta kesygn dia dr nafkah isteri dan anak. Aib dia selama 4thn kawin yg xpernah ckup duit sy xpernah cerita even pd ibu sy sndri dan keluarga mentua. Disbbkn xtahan tension dan skrg 2mlm dh sy lari dr rmh brsama anak. Kmi tggl di hotel.

Utk sy tenangkan hati dan perasaan supaya sy dpt brfikir scra rasional. Sy x bole nak maafkan apa yg dia dh bt. Sy cinta dan syg dia. Sy jujur, setia walau rmai yg pernah try sy sbb sy ada rupa paras menarik tp smua sy ceritakn pd dia. Sy percayakn dia tp knpa tergamak dia tipu sy hidup². Apa yg sy perlu buat, minta pendapat dan komen yg membina dr anda semua.

P/S: Alhamdulillah sy baru dpt berita gembira, akan kembali bekerjaya sbg banker pd isnin nnt. Doakan sy dan anak bahagia walau apa pun yg trjd slps ini.

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE Jika Anda Suka Artikel Ini!

Disediakan Dan Disusun Oleh Berita K0pak / Ciungwanara

Sumber : KRT