Persembahan Taekwando ini kelihatan Biasa Sahaja, Tetapi Tiba-Tiba Aksi Seseorang Buat Penonton Terpukau!

Persembahan Taekwando ini kelihatan Biasa Sahaja, Tetapi Tiba-Tiba Aksi Seseorang Buat Penonton Terpukau!

APABILA anda menonton persembahan mereka ini, mungkin anda akan jatuh cinta pada taekwondo, atau setidaknya anda akan kagum dengan atlet-atlet ini. Gerakan-gerakan yang ditunjukkan oleh mereka satu demi satu akan membuat anda kagum!

Taekwondo adalah seni bela diri berasal dari Korea yang juga adalah salah satu olahraga nasional Korea. Olahraga ini adalah salah satu seni bela diri popular yang dipertandingkan di Olimpik.

Dalam bahasa Korea, Tae bermaksud “menendang atau menghancurkan dengan kaki”, sedangkan Kwon bermaksud “tinju”, dan Do berarti “jalan” atau “seni”. Seni beladiri ini menekankan tendangan yang dilakukan dengan menggunakan daya jangkau dan kekuatan kaki untuk melumpuhkan lawan.

Dalam pertandingan, umumnya tendangan berputar 45 darjah, tendangan depan, hentakan dan tepi adalah teknik yang paling banyak dipergunakan.

Berbagai teknik yang sukar mereka tunjukkan di video satu ini. Pada minit 2:30, kelihatan beberapa atlet sedang menyiapkan papan dengan ketinggian 2-3 meter.

Dan tiba-tiba seseorang menjatuhkan papan itu dengan melompat dan melambung sangat tinggi! Semua orang yang menonton pasti kagum tidak berkedip.

Persembahan ini diadakan di kejuaraan taekwondo Hanmadang. Hanmadang ini adalah festival taekwondo dunia yang diadakan di Korea selama seminggu. Ramai atlet taekwondo dari seluruh dunia akan datang untuk bertanding dan juga menunjukkan kemahiran mereka.

Atlet-atlet yang sedang mempersembahkan aksi mereka ini adalah dari Korea. Usia mereka masih muda, namun kemahiran mereka benar-benar patut diberikan pujian.

Seberapa tinggi papannya, mereka boleh melompat tinggi dan menghancurkannya.

Lihat betapa tingginya wanita ini meloncat pada minit ke 3:30! Dia telah melompat setinggi 3 kali ketinggian dia!

Pertunjukan ini berjalan lancar kerana kekuatan satu pasukan. Bila tidak ada semangat sepasukan dan kerjasama, sehebat apapun mereka, pasti tidak akan berjaya!

Tonton VIDEO Penuh Di Bawah

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE Dan Semoga Bermanfaat

Sumber : Youtube.com / Terjemahan Oleh Beritakopak.org