( VIDEO ) Ingatkan Semua Ular Bertelur, Tapi Ular Ini Dirakam Sedang Melahirkan Anaknya.

( VIDEO ) Ingatkan Semua Ular Bertelur, Tapi Ular Ini Dirakam Sedang Melahirkan Anaknya.

Mungkin selama ini ramai orang yang ingat semua ular bertelur. Padahal, ada juga spesies ini yang berkembang biak dengan cara melahirkan.

Dan, proses ular yang melahirkan itu berhasil dirakam dalam video dan dimuatnaik oleh grup Facebook Reptile Collective. Dalam video itu terlihat seekor ular boa pasir sedang melahirkan anak-anaknya.

Ular boa berukuran raksasa itu melahirkan enam anak pada akhir bulan lalu. Video ular sawa melahirkan anak yang dimuatnaik oleh penternak ular berasal dari Amerika Syarikat itu telah dilihat sebanyak 9.1 juta kali.

Image : Screenshot Reptile Collective Video

Bersama video itu, Reptile Collective menulis keterangan, ” Selalu takjub setiap kali menyaksikan proses kelahiran secara langsung.”

Ular boa memang unik. Mereka tidak bertelur seperti jenis ular lainnya, tapi melahirkan anak-anak mereka.

Ular boa pasir boleh melahirkan hingga 25-32 bayi yang masing-masing akan terbungkus membran. Hebatnya ular boa milik Reptile Collective melahirkan bayi yang semuanya hidup.

Netizen yang menyaksikan video ular boa melahirkan itu merasa takjub. Banyak yang mengatakan selama ini mereka fikir semua jenis ular itu bertelur.

Image : Screenshot Reptile Collective Video

” Tunggu! Bukankah saya gila jika selama ini mengatakan semua ular itu bertelur?” tulis Gina Kircher di ruangan komen.

Sementara Joan Lumealo mengira semua jenis reptilia bertelur. ” Tapi ternyata tidak. Saatnya kembali membaca buku-buku,” tulisnya.

Menurut National Geographic, kira-kira 70 peratus ular di dunia memang berkembang biak dengan cara bertelur. Sedangkan bakinya dengan melahirkan.

Ular yang bertelur disebut dengan oviparous. Jenis ini biasanya hidup di tempat yang bersuhu panas agar dapat mengerami telur-telur mereka.

Sementara viviparous adalah jenis ular yang berkembang biak dengan cara melahirkan. Mereka sering dijumpai di tempat yang bersuhu dingin.

Tonton Video Ular Sedang Bersalin Di Bawah :

Always cool to witness live birth.* Jukin Media Verified *Find this video and others like it by visiting https://www.jukinmedia.com/licensing/view/968627For licensing / permission to use, please email licensing(at)jukinmedia(dot)com.

Posted by Reptile Collective on Friday, August 25, 2017

Video : Reptile Collective Facebook

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan Share Untuk Cerita Dan Berita menarik?

Sumber : Reptile Collective Facebook