Seorang lelaki meningg4lkan isteri dan anak lelakinya untuk mencari rezeki . Selepas berjaya, dia tingg4lkan isterinya dan anak lelakinya telah memilih tinggal bersama ayahnya yang kaya. Rupa-rupanya…

Seorang lelaki meningg4lkan isteri dan anak lelakinya untuk mencari rezeki . Selepas berjaya, dia tingg4lkan isterinya dan anak lelakinya telah memilih tinggal bersama ayahnya yang kaya. Rupa-rupanya…

Seorang lelaki mengambil keputusan untuk berpindah ke bandar besar untuk mencari kerja. Dia berjanji kepada isterinya dan anaknya untuk mendapatkan pekerjaan bermakna dia dapat menampung keluarganya dan dengan itu, mengubah hidup mereka dengan lebih baik.

Isterinya bersetuju dengan keputusannya dan membiarkan suaminya berpindah ke bandar, meningg4lkannya dengan anak tunggal mereka. Sejak suaminya pergi, dia selalu merasa kesepian dan tetap menunggu suaminya kembali setiap hari.

Pada mulanya, lelaki itu akan menghantar wang kepada isterinya dan menelefonnya beberapa kali dalam sehari. Tidak lama kemudian, dia tidak lagi menghantar wang dan menelefonnya seperti biasa. Seolah-olah lelaki itu telah melupakan isterinya dan anaknya di kampung.

Isterinya kemudian menjadi cem4s kerana dia tidak dapat menghubungi suaminya. Ada kalanya dia cuba mencari suaminya tetapi tidak berjaya.

Akhirnya, isteri terpaksa menjual buah-buahan di pasaran untuk menyokong keluarganya


Gambar Sekadar Hiasan

Walaupun dia pergi ke pasar pada waktu subuh dan pulang ke rumah pada waktu malam, dia hampir tidak mendapat pendapatan yang mencukupi.

Tiga tahun berlalu dan tiba-tiba, lelaki itu muncul di rumah mereka dengan kereta mewah.

Melihat betapa kaya lelaki itu, jiran-jirannya menganggap penderitaan wanita itu akan berakhir dan lelaki itu datang untuk mengambil keluarganya.

Walau bagaimanapun, malam itu, lelaki tersebut memberitahu isterinya bahawa dia hanya datang untuk mencer4ikannya. Lelaki itu berkata bahawa dia tidak menyayanginya lagi selepas bertahun-tahun dipis4hkan.

Kebenarannya adalah lelaki itu sudah mempunyai teman wanita muda dan cantik yang tinggal bersamanya di bandar.

Kata lelaki itu mengejutkannya. Wanita itu tidak percaya apa yang dikatakan lelaki itu. “Adakah benar bahawa tidak ada cinta di antara kita? Adakah saya masih menunggu anda pulang setiap hari jika bukan kerana saya tidak menyayangi anda lagi? “


Gambar Sekadar Hiasan

“Saya tidak pernah mengatakan bahawa anda perlu menunggu saya untuk pulang ke rumah. Apa pun, saya terpaksa bercerai malam ini dan saya tidak lagi mencintai awak, “lelaki itu menjawab dengan kejam.

“Tetapi bagaimana dengan anak kami? Saya tidak mahu menyakiti dia. “

“Terserah kepadanya sama ada tinggal bersama kamu atau mengikuti saya ke bandar. Saya tidak kisah.”

Wanita itu kemudian bersetuju. Dia yakin anaknya akan memilihnya. Lagipun, dia adalah satu-satunya yang menjaganya semasa suaminya hilang.

Pada hari apabila mereka ingin memfailkan perceraian mereka, hakim bertanya kepada anak lelaki mereka tentang ibu bapa yang ingin dia bersama selepas perceraian itu.

Anak itu berkata, “Saya mahu hidup dengan ayah saya. Saya mahu tinggal bersama ayah saya! “

Hakim terkejut mendengar keputusannya, jadi dia bertanya kepada anaknya mengapa dia memilih ayahnya. “Kerana ayah saya kaya,” kata anak itu dengan senyuman di wajahnya.

“Jika saya tinggal bersama ayah saya, dia mampu membelikan saya apa sahaja yang saya mahukan dan dikehendaki. Walaupun ibu saya sangat miskin, dia tidak mampu membeli makanan untuk dimakan. “


Gambar Sekadar Hiasan

Selain itu, ibunya sering marah kepadanya apabila dia menjadi nakal. Oleh itu, anak itu tidak syak lagi meningg4lkan ibunya untuk tingg4l bersama ayahnya. Walau bagaimanapun, wanita itu tidak menyerah.

Dia berkata kepada anaknya, “Anak, mengapa kamu tidak mahu tinggal bersama saya? Saya berjanji akan membeli apa sahaja yang anda mahu dari sekarang “. Bagaimanapun, anak itu menggelengkan kepalanya dan berkata, “Saya tidak suka kamu.”

Mendengar kata anaknya, lelaki itu tidak dapat membantu tetapi tersenyum. Ia adalah satu keputusan yang baik bahawa dia membeli makanan dan mainan anaknya dua hari sebelum itu.

Dua hari sebelum itu, lelaki itu kembali ke rumah mereka ketika bekas isterinya pergi ke pasar. Dia mahu menyuap anaknya supaya budak lelaki itu mahu mengikutinya ke bandar. Sebabnya dia mahu mempunyai anak tetapi teman wanitanya tidak bersedia menjadi seorang ibu.


Gambar Sekadar Hiasan

Apabila anak lelaki itu memberitahu mahkamah bahawa dia mahu tinggal bersama ayahnya, wanita itu terisak-isak ke tangannya. Dia merasa dikhianati dan kecewa bahawa anak tunggalnya akan memilih ayahnya yang tidak bertanggungjawab terhadapnya.

Dia juga berfikir untuk mengakhiri hidupnya tetapi hatinya yakin bahawa mungkin anaknya akan kembali kepadanya apabila dia mendapati ibu tirinya tidak menyayanginya.

Sebelum anak itu berpindah ke bandar, wanita itu membelikannya makanan dan mainan. Tetapi, anak lelaki itu melemparkannya dan meminta ayahnya menghidupkan kereta. Dia tidak mahu melihat muka ibunya lagi.


Gambar Sekadar Hiasan

Hati perempuan itu hancur ketika dia melihat anaknya melakukannya. Dia meneruskan hidupnya sebagai penjual buah di pasar tetapi perniagaannya menjadi lebih perlahan kerana dia tidak mempunyai banyak keuntungan.

Dia telah mencuba beberapa kali untuk mencari anaknya di bandar tetapi sebaik sahaja tiba di stesen bas, dia kembali ke kampung itu kerana dia tidak tahu bagaimana mencarinya di sebuah bandar besar. Selain itu, dia juga tidak pasti sama ada anaknya berada di bandar atau tidak.

Pada suatu hari, wanita itu menerima cek sebanyak $ 1000 dalam suratnya. Apa yang dia tahu bahawa cek itu adalah dari orang yang menulis namanya ‘Saya sayang kamu’ tetapi dia tidak berani mengambil wang itu. Sejak hari itu, cek dengan jumlah yang sama akan tiba di suratnya setiap bulan. SApabila kehidupannya semakin tersepit, dia mulai berfikir pemberi itu mungkin mempunyai niat yang baik, jadi wanita itu mengambil wang itu.

Suatu hari, wanita itu menerima surat. “Bagaimana kamu, ibu? Saya tahu bahawa anda mencintai saya dan anda mesti mengalami banyak masalah sejak saya meninggalkan anda. Ibu, saya sangat sayangkan kamu dan saya merindui kamu. “


Gambar Sekadar Hiasan

“Anda perlu tahu sebab sebenar saya memutuskan untuk tinggal bersama ayah. Saya hanya mahu membantu anda. Bapa sentiasa memberi saya wang dan saya fikir saya boleh menghantar wang itu kepada anda. Kemudian, anda tidak perlu menjual buah-buahan di pasaran lagi. “

“Ibu, jagalah diri sendiri. Jangan risau tentang saya. Saya pasti akan pulang ke rumah satu hari nanti. Anda akan sentiasa menjadi ibu saya dan saya tidak akan pernah meninggalkan anda lagi. Saya akan membawa kamu untuk tinggal bersama saya apabila saya bersedia. “


Gambar Sekadar Hiasan

Wanita itu tidak dapat menahan air mata apabila dia selesai membaca surat anaknya. Dia terisak-isak dan menangis dengan sangat kerana dia menyedari bahawa anaknya bermaksud yang baik untuknya. Akhirnya, dia tahu bahawa anak lelakinya tidak bermaksud meninggalkannya dan mereka akan hidup bersama dengan bahagia suatu hari nanti.

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE Dan Semoga Bermanfaat

Terjemahan Dan Disusun Semula Oleh Berita Kopak / Ciungwanara

Sumber : engoodtimes.my