Penduduk Mendengar Suara Bayi Di Kawasan Perkub0ran. Nasib Baik Ada Penduduk Yang Berani Dan Melihat Sesuatu…

Penduduk Mendengar Suara Bayi Di Kawasan Perkub0ran. Nasib Baik Ada Penduduk Yang Berani Dan Melihat Sesuatu…

Suara bayi menangis telah kedengaran di kawasan perkub0ran di Quezon, Filipina, pada 28 Mei lalu dan menimbulkan kegemparan di kalangan penduduk setempat.

Ada penduduk berani yang mendengar tangisan bayi tersebut terus bergegas pergi ke situ untuk melihat milik siapakah suara itu. di Quezon, Filipina, pada 28 Mei.

Apa yang dilihat adalah mengejutkan apabila suara tersebut memang milik bayi yang ditinggalkan oleh seseorang. Penduduk mengambil bayi itu dan memasukkannya ke dalam tuk-tuk (sejenis kereta sewa di Filiphina) lalu dibawa ke hospital untuk di periksa kesihatannya.

Pihak berkuasa tempatan sekarang menjaga bayi kecil itu, yang dinamakan dengan nama Louis.

Selepas itu datang seorang wanita tua yang mengatakan dirinya nenek kepada bayi itu bernama Gloria Perez, dan mengatakan ibu bayi tersebut adalah anak perempuannya sendiri, Lara Sentillas. Polis kemudian menangkapnya.

Resident Angel Castillo berkata: ” Seorang jiran menemui bayi itu ketika mereka mendengarnya menangis. Mereka berlari kembali ke rumah mereka untuk meminta pertolongan dan beberapa orang pergi menyelamatkan bayi itu.

” Mereka mengatakan anak itu ditinggalkan di sana pada malam hari. Itu boleh menjadi keadaan yang buruk untuk bayi itu. Jika tidak ada yang mendengarnya di pagi hari, mungkin dia sudah tiada.

“Ada banyak anjing dan haiwan pem4ngsa yang tersesat di kub0r. Jika dia terluk4 atau s4kit, tidak akan ada orang di sana untuk membantunya. Hanya melalui rahmat Tuhan dia dapat diselamatkan sekarang.”

Pihak berkuasa menahan ibu bayi itu dan mengatakan mereka menuduhnya kerana didakwa meninggalkan bayi itu di dalam bandar Candelaria.

Chief Supt. Guillermo Eleazar, Ketua Polis Kawasan Calabarzon, mengesahkan ibu itu sebagai Lara Sentillas. Eleazar mengatakan dia akan menghadapi tuntutan jenayah di atas kesalahan “pengabaian bayinya”.

Dia berkata: “Kami berkerjasama dengan Jabatan kesejahteraan Sosial untuk membawa kes terhadap wanita itu.”

Laporan polis tentang kejadian itu mengatakan bahawa bayi itu terdengar menangis pada pukul 9 pagi.

Dia menyatakan: ” Kes untuk pelangg4ran Undang-undang Republik No. 7610 atau Undang-Undang Anti-Pengabaian Anak menyebabkan ibunya akan didakwa. Bayi itu sekarang sedang dijaga oleh Majlis Berkuasa Tempatan.

” Penyiasatan awal menjumpai bahawa lebih kurang jam 9 pagi, seorang penduduk mendengar bayi menangis dan ketika dia melihat sekeliling, dia melihat bayi lelaki di antara dua kub0r.

” Bayi itu dibawa ke rumah Chief barangay, Nelson Punzalan, untuk diberi bantuan.

” Punzalan kemudian membawa bayi itu ke Balai Polis Candelaria dan melaporkan kejadian itu. Bayi itu akhirnya dibawa ke Unit Kesihatan Kampung Candelaria untuk pemeriksaan kesihatan.”

Tonton VIDEO Bayi Itu Di Sini

Apa Pendapat Anda?

Silakan SHARE Untuk Berita Dan Cerita Menarik!

Sumber: mirror.co.uk / Diterjemah dan disediakan oleh Berita Kopak / Ciungwanara