“Kematian yang dicemburui…” – Meninggal dunia dalam perjalanan ke masjid, dan disolatkan ribuan jemaah

Dahulu kita pastinya pernah mendengar kisah seorang pelajar Malaysia, allahyarham Ahmad Ammar Ahmad Azam yang telah meninggal dunia di Tukri.

Namun selepas kematiannya, kisah kebaikannya telah diperkatakan ramai. Begitulah juga kisah seorang pelajar rakyat Indonesia iaitu Fatihatun Nahdliyah yang telah meninggal dunia kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya di Mesir.

Selepas kehilangannya, peribadi, kebaikan dan jasanya telah tular di laman sosial. Dia yang menuntut di Universiti Al-Azar adalah seorang wanita yang rajin menunaikan solat berjemaah di masjid. Kisahnya telah dikongsikan oleh seorang pengguna laman sosial ini, dan telah tular di Indonesia dan Malaysia.

Kematian yang dicemburui…

Dijemput Allah dalam keadaan berpuasa

Allahyarham Fatihatun telah dijemput Ilahi pada malam ke-11 bulan Ramadan, dan dalam keadaan dirinya sedang berpuasa.

Sewaktu hayatnya pelajar Universiti Al-Azhar ini seorang yang pendiam, namun sering menunaikan solat di masjid dan berbuka puasa di sana. Rutin tersebut telah menjadi kebiasaannya.

Beramal sebelum mengadap ilahi

Pemergian pelajar ini telah mendapat perhatian ramai, yang mengingatkannya pada pemergiaan arwah Ahmad Ammar.

Menurut pengguna laman sosial ini, walaupun amalan yang dilakukan oleh pelajar ini nampak kecil namun ketika pemergiaannya ramai para jemaah masjid yang berpusu-pusu ingin mengangkat jenazahnya.

Meninggal dalam perjalanan ke masjid

Kematian yang menghidupkan…

Sumber : Muhammad Amiruddin