Lelaki Bernama “Kentut” Akhirnya Berjaya Menukarkan Nama Beliau Kepada Yang Lebih Sesuai.. Jelas Kegembiraan Terpancar Di Wajahnya

Lelaki bernama Kentut akhirnya berjaya menukar sama secara rasmi kepada Ihsan Hadi selepas 31 tahun menyembunyikan identiti.

Kentut bersyukur selepas hakim Mahkamah Daerah Tangerang, Banten di Indonesia membenarkan keputusan untuk menukar namanya.

“Saya lega, bertambah semangat dan yakin,” kata Ihsan Hadi kepada BBC Indonesia dalam temubual selepas mengumumkan bakal mengadakan majlis kesyukuran pada Jumaat depan.

Ihsan terpaksa mengambil keputusan mengubah nama selepas t4kut anak lelakinya akan dihin4 jika mempunyai ayah bernama Kentut.

“Saya mempunyai 3 orang anak, 2 lelaki seorang perempuan, saya tidak mahu mereka berasa dihin4 jadi saya membuat keputusan ini,” kata Ihsan.

Ihsan sebenarnya mahu menukar namanya sejak kecil lagi. “Saya tidak selesa sejak zaman kanak-kanak kerana sering diejek oleh rakan-rakan,” kata Ihsan. Dia juga selalu bertanya kepada ibu bapanya mengapa dinamakan sedemikian.

“Ibu berkata, ia nama yang baik dan tidak membawa apa-apa bermakna, itu sahaja,” kata Ihsan.

4 Fakta soal Kentut yang Berganti Nama Jadi Ihsan Hadi

Jakarta – Di balik sebuah nama seseorang, di sana tersimpan doa dan harapan para orangtua. Mereka berharap, anak-anaknya kelak menjadi pribadi yang baik dan orang berjaya.

Namun, dalam ramai ramai orang, ada seorang pemuda di Tangerang yang ingin nama pemberian ayah ibunya diganti. Ya, Dia adalah Kentut.

Entah apa yang membuat orang tuanya menamakan Kentut. Tapi akibat menyandang nama itu, selama 30 tahun, warga Jalan Nyiur IV, Kelurahan Kunciran, Kecamatan Pinang, Kota Tangerang, ini mengaku kerap dihin4, bahkan di-bvlly oleh penduduk sekitar.

Kini, pemudaa yang tiap hari menjual mi ayam ini bisa bernafas lega. Pasalnya, kemarin, Pengadilan Negeri Tangerang mengabulkan permohonannya untuk mengganti nama Kentut menjadi Ihsan Hadi.

“Mengabulkan permohonan perubahan nama Saudara yang sebelumnya Kentut menjadi Ihsan Hadi,” ujar Hakim Elly Istianawati, di ruang sidang 5, Senin, 23 April 2018.

Berikut ini empat fakta soal Kentut yang berganti nama menjadi Ihsan Hadi:

1. Tangisan Anak Kerap Di3jek

Tangis anak kecilnya selepas pulang sekolah menjadi titik awal tekadnya untuk mengganti nama menjadi Ihsan Hadi melalui Pengadilan Negeri Tangerang.

Hadi mengaku, anak kecilnya kerap men4ngis dan mengurvng diri di bilik sebab malu punyai ayah bernama Kentut.

“Pernah waktu itu anak saya tak mau ke sekolah kerana terus-menerus diejek kentut sama teman-temannya,” kata pemuda yang kini bernama Ihsan Hadi.

Ejek4n dari warga sekitar juga kerap diterima Hadi dan keluarganya. Kejadian paling parah terjadi pada 2008 silam. Warga satu RW mengejeknya.

Kala itu ayah dari tiga anak ini tengah mengurus dokumen kependudukan di Jabatan Pendaftaran. Saat menyebut namanya Kentut, petugas itu memar4hinya kerana dipikir dia mengada-ngada.

2. Asal Mula Nama Ihsan Hadi

Kentut yang kini telah berganti nama Ihsan Hadi menceritakan masa kecilnya. Di usia 6 tahun, Kentut kecil sangat rajin mengikuti pengajian.

Aneh dan bingung. Itulah yang dirasakan sang guru ngaji saat mendengar nama pelajarnya. Dari situlah nama Kentut digantinya dengan Ihsan Hadi.

Sebelumnya, Kentut sempat dibuat minder dan diej3k oleh teman-temannya. Namun, begitu namanya diganti, kepercayaan dirinya mulai timbul.

Melihat banyak perubahan sikap pada diri anak mereka, perubahan nama itu disambut gembira. Orangtua Kentut kecil pergi ke Jabatan pendaftaran untuk mengurus permohonan nama baru anaknya.

Di tengah jalan, niat itu tiba-tiba dibatalkan. Dengan alasan proses pergantian nama sangat sukar.

“Bapa saya hanyalah petani tua di Karang Anyar Solo, tidak pandai untuk menguruskan hal permohonan penukaran nama itu.,” kenang Kentut.

3. Urus Sendiri Permohonan Ganti Nama

Perpindahan dari Solo ke Tangerang, Kentut kecil yang mulai meningkat dewasa, bertemu dengan jodohnya dan menikah. Kini pemuda yang kerja hariannya menjual mi ayam itu telah dikurniai tiga orang anak.

Tak jauh berbeza dengan kampung halamannya, kembali Kentut mendapat 3jekan kerana namanya.

Hingga pada suatu saat, Kentut memutuskan untuk menukarkan namanya menjadi Ihsan Hadi. Di sanalah, Kentut mulai berkenalan dengan Eko, seorang driver teksi Lapas Tangerang yang memberinya pertolongan.

Kentut mulai mempersiapkan segala dokumen yang diperlukan. Seperti surat keterangan RT/RW, ijazah terakhir, KTP, sijil kelahiran dan sijil nikah.

Setelah persyaratan lengkap, Kentut mendaftarkan diri memohon perbicaraan nama tersebut pada akhir bulan lepas.

4. Dapat Restu Orang tua

Pelbagai cabaran dan halangan yang dihadapi Kentut dalam proses penukaran namanya. Meski demikian, hatinya merasa lega, kerana orangtuanya merestui pergantian nama tersebut.

Langkah Kentut pun semakin mudah saat menuju ke perbicaraan. Sempat dia tak percaya diri bila permintaannya melalui mahkamah untuk meluluskan permohonan dikabulkan.

“Ketiga anak saya itu memberi sokongan. Istri saya juga sama, kalau sudah ingat mereka, tak boleh saya patah semangat di tengah jalan kan,” katanya.

Kentut mengaku, nama baru yang digunakannya kelak adalah jalan baru hidupnya, terutama bagi ketiga anaknya.

Setelah 30 tahun menggunakan nama Kentut, akhirnya Mahkamah Negeri Tangerang, meluluskan pernukaran nama warga Jalan Nyiur IV, Kelurahan Kunciran, Kecamatan Pinang, Kota Tangerang, itu menjadi Ihsan Hadi.

“Permohonan pernukaran nama Saudara yang sebelumnya Kentut menjadi Ihsan Hadi diluluskan,” ujar Hakim Elly Istianawati, di ruang sidang 5, Senin (23/4/2018).

Selepas perbicaraan, Ihsan langsung bersujud syukur dan terpancar kegembiraan di wajahnya. Dengan nama yang disandangnya kini, Ihsan mengaku lebih percaya diri. Dia tak sabar saat menghebohkan namanya kepada orang lain yang akan bertanya.

Kesimpulannya.janganlah letak nama pelik2 pada anak korang nnti ya.

Sumber: Sumber